Svar: Madplan og modermælkserstatning

16. december 2010

Alder:
5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Kære Helle og Nicky

Tak for dit brev og velkommen til :)

Da du både ammer og giver flaske, er det jo altid svært helt at vide, hvad din dreng får af mælk. Derfor er du nødt til at vurdere ud fra, hvordan han virker til at trives, hvordan han sover og især - hvordan hans bleer er.

Hvis han har gode tunge tissebleer og hans urin er klar, så må du gå ud fra at han får den mængde væske han har behov for. Hvis hans urin derimod er koncentreret, lugter og han ikke tisser særlig meget, så vil det være rigtig godt at du skære ned i hans indtag af skemad, fordi han så naturligt nok vil drikke mere.

Jeg anbefaler normalt at man ikke giver mere end en lille dl. grød eller mos af gangen, giver vand af kop og følger efter med bryst/flaske inden barnet så skal sove. Det er bedre at give 3/4-1 dl. skemad og barnet så tager imod mælken, end at give 1½-2 dl. skemad og barnet så afviser at få mælk.

Din dreng lyder til at spise godt, og han får derudover også stadig bryst eller flaske inden søvn og du må et eller andet ...

Annonce

... sted tro på, at når han får det tilbudt så drikker han det han har behov for.

Da han ikke altid når op på 400ml mme dagligt, er det vigtigt at du giver ham jerndråber, når han bliver 6 måneder. Alternativet er at få øget hans indtag af mme - måske netop ved at give ham lidt mindre skemad og så kan du til den tid helt springe jerntilskuddet over ...

Man kunne godt formode at din dreng drikker en stor del, hos dig, når han ammes - så at han sen aften og tidlig morgen tager halvdelen af sit behov. Måske drikker han 200ml hos dig, hver gang der ... Det ved vi jo ikke. Hvis han får 400ml mælk hos dig og 400ml mme dagligt, så han ialt får 800ml og derudover får vand via grød og mos og vand af kop, så vil hans behov sandsynligvis være dækket fint ind :)

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Hvis du ikke oplever at du har særlig meget mælk og du fornemmer at han får meget lidt, så må du igen nedsætte mængden af skemad lidt, så han drikker lidt mere af flasken i løbet af dagen.

Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)

Rigtig god jul! :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

Annonce

Viden om børn:

Peanuts og børn

Peanuts (jordnødder) - bør ikke gives til børn under 3 år. Det samme gælder andre hele nødder, kerner fra vindruer, popcorn, hele rå gulerødder og lignende hårde fødevarer.

Børn under 3 år vil ofte have vært ved at tygge og bearbejde hårde fødevarer, og der er derfor en risiko for, at barnet fejlsynker - og det kan være meget farligt. I værste fald kan f.eks. en peanut sætte sig fast ved luftrøret og blokere luftvejene. Især peanuts og kerner fra vindruer har vist sig at udgøre...

Læs mere i Babylex

Børnemad

De første måneder at barnets liv kalder man for mælkeperioden, da barnets mad udelukkende består af mælk. Barnet ernæres her enten af modermælk eller af modermælkserstatning. Når barnet er mellem 4-6 mdr kan barnet begynde at få lidt skemad.

Den periode som afløser mælkeperioden kaldes overgangsperioden. Den varer til barnet er ca. 9 mdr gammelt. Det er overgangen fra flydende mad, til mad med struktur og klumper til mere og mere bid og mad i stykker, til at barnet kan spise mere...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tusind tak for svar. Selvom jeg inderst inde godt ved, at der nok ikke er det store at gøre ved vore urolige nætter - andet end at vente på hun bliver større - så er det altid rart at vende det med dig alligevel.

Jeg synes det er så synd, at du aldrig ser alle de små søde, som vi snakker om. Så her er ihvertfald et billede af vores lille datter - det glade barn.

Kærlig hilsen Stine